Press "Enter" to skip to content

Krakowianie o Richthofenie

Spread the love

Od naszego współpracownika z Wrocławia – Krzysztofa Królika, otrzymaliśmy ciekawostkę, związaną z istniejącym do 1945 r. w Świdnicy Muzeum Richthofenów.

Poświęcone ono było dwóm pilotom niemieckim z okresu I wojny światowej – Lotharowi i Manfredowi von Richthofen. W masowej pop-kulturze szczególnie znana jest obecnie postać tego drugiego, który jako najlepszy pilot myśliwski wojny z lat 1914-1918, przeszedł do historii z 80 zestrzeleniami jako „Czerwony Baron” czy też „Czerwony Diabeł”.

Krakowski tygodnik Światowid z 1933 r z informacją o otwarciu Muzeum Richthofenów w Świdnicy

Ciekawostka, którą nadesłał nam Krzysztof Królik to informacja w polskim tygodniku Światowid (nr 19 z dnia 6 maja 1933 r.) o otwarciu w Świdnicy muzeum pilota. Co do samej treści informacji można mieć kilka zastrzeżeń. Przede wszystkim autor notatki uznał, że Świdnica leży na… Śląsku Opolskim (sic!). Dyskutować można także ze stwierdzeniem, że stanowi ono (wówczas) największą osobliwość Świdnicy. Było to także muzeum obu braci, a nie tylko „Czerwonego Diabła”, chociaż przyćmił on sławą swojego brata Lothara.

Treść informacji

W Świdnicy na Śląsku Opolskim otwarto muzeum Richthofena, najsłynniejszego niemieckiego lotnika z wojny światowej. Manfred Freiherr von Richthofen rozpoczął służbę na froncie w 1916 r., jako dowódca eskadry myśliwskiej. Zginął od kuli lotnika angielskiego dnia 21 kwietnia 1918 r. w 26-tym roku życia pod Hamel, zestrzeliwszy w ciągu dwóch lat 80 nieprzyjacielskich aparatów. Odznaczony był orderem „Pour le Merite”. Kierownictwo eskadry Richthofena objął potem kapitan Göring, dzisiejszy premjer pruski, który na rozkładzie miał 36 aeroplanów. Matka Richthofena gromadziła przez szereg lat pamiątki po swoimsynu, które z czasem utworzyły muzeum, stanowiące największą osobliwość Świdnicy. Do najcenniejszych eksponatów w tem muzeum należy zegarek, który Richthofen miał w chwili śmierci, a który Anglicy wspaniałomyślnie zwrócili jego rodzinie. Są tam także znaki rejestracyjne zestrzelonych aparatów, szczątki aeroplanów, bomby lotnicze, fotografje, karabiny maszynowe, rewolwery, ordery, odręczne pisma cesarza Wilhelma i Hindenburga itd. Na zdjęciu wnętrze muzeum Richthofena w Świdnicy. W pośrodku jego portret.

Muzeum Richthofenów w Świdnicy otwarte zostało  29 kwietnia 1933 r. Powstało z pamiątek gromadzonych przez obu pilotów jeszcze za życia (Lothar zginął w wypadku lotniczym w 1922 r.). Pomysłodawczynią muzeum była matka obu braci, która urządziła je w kilku pokojach istniejącej do chwili obecnej willi. Ponieważ Manfred von Richthofen był jedną z ikon nazistów, na uroczystości otwarcia muzeum obecni byli m.in. szef śląskiego okręgu NSDAP i nadprezydent prowincji śląskichHelmuth Bruckner, prezydent policji we Wrocławiu Edmund Heines oraz wielu pomniejszych działaczy nazistowskich. Na uroczystość nie dojechał wielbiciel „Czerwonego Diabła” Hermann Göring, jednak wrocławskie radio odtworzyło jego przemówienie, nagrane specjalnie z tej okazji na płycie. Muzeum Richthofenów Hermann Göring odwiedził już w następnym roku (13 maja 1934 r.) i bywał w nim jeszcze kilkukrotnie, podczas swoich wypraw myśliwskich w Sudety.

Ilustracja z tygodnika Światowid przedstawiająca jeden z pokojów w muzeum

Samo muzeum zajmowało pięć pomieszczeń. Jeden pokój poświęcony był Lotharowi – stał w nim m.in. model samolotu myśliwskiego Albatros D III, w drugim pokoju znajdowały się części zestrzelonych przez Manfreda von Richthofena samolotów, a w gablotach znajdowały się odznaczenia i pamiątki z wojny światowej, w trzecim pomieszczeniu zgromadzono trofea myśliwskie „Czerwonego Diabła”. W kolejnym pomieszczeniu zgromadzono pamiątki rodziny von Richthofen i jej przyjaciół, natomiast w ostatnim pokoju urządzono miejsce pamięci śmierci Manfreda, z ustawionym drewnianym krzyżem z frontowego grobu pilota.

Nie wiadomo do końca, co się stało z eksponatami z muzeum. Część pamiątek na pewno została zabezpieczona i wywieziona jeszcze przed końcem wojny. Pozostałe zniknęły po zajęciu Świdnicy przez Sowietów. Obiegowa plotka głosiła, że zabrali je Rosjanie, rzekomo na osobiste polecenie Stalina.

Światowid – ilustrowany tygodnik społeczno-kulturalny wydawany w Krakowie w latach 1924-1939. Pismo zdawało relację z bieżących wydarzeń politycznych, kulturalnych i naukowych z kraju i zagranicy. Miało formę kroniki tygodniowej. Nakład wahał się w granicach od 20 do 40 tysięcy egzemplarzy.

LISTA PILOTÓW ALIANCKICH ZESTRZELONYCH PRZEZ „CZERWONEGO DIABŁA”

Kilku z pilotów ma polskie imiona, co może świadczyć o ich polskim pochodzeniu.

Nr. Pokonany Data Samolot Richthofena Samolot przeciwnika
1 por. Lionel Morris
kap. Tom Rees
17 września 1916 r Albatros D.II (491/16) FE2b (7018)
2 sierż. Herbert Bellerby 23 września 1916 r Albatros D.II (491/16) Martynsyde G.100 (7481)
3 por. Ernest Conway Lansdale
sierż. Albert Clarkson
30 września 1916 r Albatros D.II (491/16) FE2b (6973)
4 Lt. William Fenwick 7 października 1916 r Albatros D.II (491/16) BE12 (6618)
5 Lt. John Thompson 16 października 1916 r Albatros D.II (491/16) BE12 (6580)
6 Lt. Wilcox 25 października 1916 r Albatros D.II (491/16) BE12 (6654)
7 sierż. Cuthbert Baldwin
por. George Bentham Andrew
3 listopada 1916 r Albatros D.II (491/16) FE2b (7010)
8 Lt. Ian Gilmour Cameron 9 listopada 1916 r Albatros D.II (491/16) BE2c (2506)
9? por. Thomas Henry Clarke
Lt. James Lees
20 listopada 1916 r Albatros D.II (491/16) BE2c (2767)
10 Lt. Gilbert Sudbury Hall
Lt. George Doughty
20 listopada 1916 r Albatros D.II (491/16) FE2b (4848)
11 maj. Lanoe Hawker 23 listopada 1916 r Albatros D.II (491/16) DH2 (5964)
12 por. Benedict Philip Hunt 11 grudnia 1916 r Albatros D.II (491/16) DH2 (5986)
13 kap. Arthur Gerald Knight 20 grudnia 1916 r Albatros D.II (491/16) DH2 (7927)
14 por. Lionel George D’Arcy
Lt. Reginald Whiteside
20 grudnia 1916 r Albatros D.II (491/16) FE2b (A5446)
15? kpt. J. B. Quested
por. H. J. H. Dicksee
27 grudnia 1916 r Albatros D.II (491/16) FE2b (6937)
16 Lt. Allan Switzer Todd 4 stycznia 1917 r Albatros D.II (491/16) Sopwith Pup (N5193)
17 Lt. John Hay 23 stycznia 1917 r Albatros D.II (491/16) FE 8 (6388)
18 por. John MacLennan
kap. Oscar Greig
24 stycznia 1917 r Albatros D.III (789/17) FE2b (6997)
19 Lts. Percival Murray
Duncan John McRae
1 lutego 1917 r Halberstadt D.II BE2d (6742)
20 por. Cyril Bennett
Lt. Herbert Arthur Croft
14 lutego 1917 r Halberstadt D.II BE2d (6231)
21 kpt. George Cyril Bailey
George William Betts Hampton
14 lutego 1917 r Halberstadt D.II BE2c (2543)
22 por. James B. E. Crosbee sierż. John Edward Prance 4 marca 1917 r Halberstadt D.II BE2d (5785)
23 Lt. Herbert John Green
Lt. Alexander William Reid
4 marca 1917 r Halberstadt D.II Sopwith Strutter (A1108)
24 Lt. Gerald M. Gosset-Bibby
por. Geoffrey J. Ogilvy Brichta
6 marca 1917 r Halberstadt D.II BE2e (A2785)
25 por. Arthur John Pearson 9 marca 1917 r Albatros D.III DH2 (A2571)
26 Lt. James Smyth
Lt. Edward Byrne
11 marca 1917 r Halberstadt D.II BE2d (6232)
27 por. Arthur E. Boultbee
Frederick King
17 marca 1917 r Halberstadt D.II FE2b (A5439)
28 Lt. George MacDonald Watt
sierż. Ernest Adam Howlett
17 marca 1917 r Halberstadt D.II BE2g (2814)
29 sierż. Sidney Herbert Quicke
Lt. William John Lidsey
21 marca 1917 r Halberstadt D.II BE2e (A3154)
30 por. Richard Plunkett Baker 24 marca 1917 r Halberstadt D.II SPAD VII (A6706)
31 por. Christopher Guy Gilbert 25 marca 1917 r Halberstadt D.II Nieuport 17 (A6689)
32 por. Patrick J. G. Powell
Percy Bonner
2 kwietnia 1917 r Albatros D.III (2253/17) BE2d (5841)
33 Lt. Algernon Peter Warren
sierż. Reuel Dunn
2 kwietnia 1917 r Albatros D.III (2253/17) Sopwith Strutter (A2401)
34 Lt. Donald Peter McDonald
Lt. John I. M. O’Beirne
3 kwietnia 1917 r Albatros D.III (2253/17) FE2d (A6382)
35 Lt. Arthur Norman Lechler
Lt. Herbert Duncan King George
5 kwietnia 1917 r Albatros D.III (2253/17) Bristol F.2a (A3340)
36 Lts. Alfred Terence Adams
Donald James Stewart
5 kwietnia 1917 r Albatros D.III (2253/17) Bristol F.2a (A3343)
37 Lt. George Orme Smart 7 kwietnia 1917 r Albatros D.III (2253/17) Nieuport 17 (A6645)
38 Lt. John Heagerty
Leonard Heath-Cantle
8 kwietnia 1917 r Albatros D.III (2253/17) Sopwith Strutter (A2406)
39 Lt. Keith Ingleby MacKenzie
Lt. Guy Everingham
8 kwietnia 1917 r Albatros D.III (2253/17) BE2g (A2815)
40 por. Edward Claude Derwin
Gunner H. Pierson
11 kwietnia 1917 r Albatros D.III (2253/17) BE2d (2501)
41 kap. James Maitland Stuart
por.
Maurice Herbert Wood
13 kwietnia 1917 r Albatros D.III (2253/17) RE8 (A3190)
42 sierż. James Allen Cunniffe
W. J.  Batten
13 kwietnia 1917 r Albatros D.III (2253/17) FE2b (A831)
43 Lt. Allan Harold Bates
sierż. William Alfred Barnes
13 kwietnia 1917 r Albatros D.III (2253/17) FE2b (4997)
44 William Oswald Russell 14 kwietnia 1917 r Albatros D.III (2253/17) Nieuport 17 (A6796)
45 Lt. Alphonso Pascoe
Lt. Frederick Seymour Andrews
16 kwietnia 1917 r Albatros D.III (2253/17) BE2e (3156)
46 por. Waldemar Franklin
por. William Frederick Fletcher
22 kwietnia 1917 r Albatros D.III (2253/17) FE2b (7020)
47 Lt. Eric Welch
sierż. Amos George Tollervey
23 kwietnia 1917 r Albatros D.III (2253/17) BE2f (A3168)
48 por. Reginald William Follit
Lt. Frederick James Kirkham
28 kwietnia 1917 r Albatros D.III (2253/17) BE2e (7221)
49 Por. Richard Applin 29 kwietnia 1917 r Albatros D.III (2253/17) SPAD VII (B1573)
50 sierż. George Stead
kap. Alfred Beebee
29 kwietnia 1917 r Albatros D.III (2253/17) FE2b (4898)
51 por. David Evan Davies
por. George Henry Rathbone
29 kwietnia 1917 r Albatros D.III (2253/17) BE2e (2738)
52 Albert Edward Cuzner 29 kwietnia 1917 r Albatros D.III (2253/17) Sopwith Triplane (N5463)
53 por. Ralph Walter Elly Ellis
por. Harold Carver Barlow
18 czerwca 1917 r Albatros DV (789/17) RE 8 (A4290)
54? por. Robert Wallace Farquhar 23 czerwca 1917 r Albatros DV (1177/17) SPAD VII (B1530)
55 kap. Norman G. McNaughton
Por. Angus Hughes Mearns
24 czerwca 1917 r Albatros DV (1177/17) DH 4 (A7473)
56 por. Leslie Spencer Bowman
Lt. James Edward Power-Clutterbuck
25 czerwca 1917 r Albatros DV (1177/17) RE8 (A3847)
57 sierż. Hubert Arthur Whatley
Lt. Frank Guy B. Pascoe
2 lipca 1917 r Albatros DV (1177/17) RE8 (A3538)
58 Lt. William H. T. Williams 16 sierpnia 1917 r Albatros DV (2059/17) Nieuport 23 (A6611)
59 Lt. Coningsby Phillip Williams 26 sierpnia 1917 r Albatros DV (2059/17) SPAD VII (B3492)
60 por. John Bristo Culley Madge
Lt. Walter Kember
1 września 1917 r Fokker FI (102/17) RE8 (B782)
61 por. Algernon Frederick Bird 3 września 1917 r Fokker FI (102/17) Sopwith Pup (B1795)
62 por.James A. V.  Boddy 23 listopada 1917 r Albatros DV (4693/17) DH 5 (A9299)
63 porucznik Donald Argyle Douglas Ian MacGregor 30 listopada 1917 r Albatros DV (4963/17) SEa5 (B644)
64 Lt. Leonard F. C Clutterbuck
Lt Henry James Sparks;
12 marca 1918 r Fokker DR.I (152/17) Bristol F.2b (B1251)
65 Por. Elmer Ernest Heath 13 marca 1918 r Fokker DR.I (152/17) Sopwith Camel (B2523)
66 Lt. William George Ivamy 18 marca 1918 r Fokker DR.I (477/17) Sopwith Camel (B5243)
67 por. John Percy McCone
por. Donald Cecil Tucker
24 marca 1918 r Fokker DR.I (477/17) SE5a (C1054 lub C6399)
68 Lt. Donald Cameron † 25 marca 1918 r Fokker DR.I (477/17) Sopwith Camel (C1562)
69 por. Allan McNab Denovan 26 marca 1918 r Fokker DR.I (477/17) SE5a (B511)
70 Lt. Vernon Jack Reading
Lt. Matthew Leggat
26 marca 1918 r Fokker DR.I (477/17) RE8 (B742)
71 kap. Thomas Sharpe 27 marca 1918 r Fokker DR.I (127/17) Sopwith Camel (C6733)
72 por. Edward Treloar Smart Lt. Kenneth Purnell Barford 27 marca 1918 r Fokker DR.I (477/17) A/W FK8 (B288)
73 Lt. George Halliwell Harding 27 marca 1918 r Fokker DR.I (477/17) Sopwith Dolphin (C4016)
74 Lt. Joseph Bertram Taylor
Lt. Eric Betley
28 marca 1918 r Fokker DR.I (127/17) A/W FK8 (C8444)
75 Lt. Ernest David Jones
Lt. Robert Francis Newton
2 kwietnia 1918 r Fokker DR.I (477/17) RE8 (A3868)
76 Kapitan Sydney Smith 6 kwietnia 1918 r Fokker DR.I (127/17) Sopwith Camel (D6491)
77 Lt. Albert Vernon Gallie 7 kwietnia 1918 r Fokker DR.I (477/17) Sopwith Camel (D6550)
78? por. Ronald Adams 7 kwietnia 1918 r Fokker DR.I (477/17) Sopwith Camel (D6554)
79 major Richard Raymond-Barker 20 kwietnia 1918 r Fokker DR.I (425/17) Sopwith Camel (D6439)
80 Lt. David Greswolde Lewis 20 kwietnia 1918 r Fokker DR.I (425/17) Sopwith Camel (B7393)
8 LIKES

Skomentuj jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Mission News Theme by Compete Themes.