Press "Enter" to skip to content

Pozostały tylko zdjęcia…

Spread the love

Mija właśnie 10 lat od kiedy zabytkowy, drewniany wiadukt w ciągu alei Brzozowej w Świdnicy został zastąpiony przez nowoczesny „koszmarek”.

Stan wiaduktu w lipcu 1996 r. (Archiwum Wiadomości Świdnickich)

Urokliwą, drewnianą konstrukcję rozebrano w 2008 r. ze względu na jej zły stan techniczny. Był to jeden z ostatnich drewnianych wiaduktów na Dolnym Śląsku. Zbudowano go w 1897 r. nad uruchomioną rok później nitką kolejową (Łącznica nr 771; 2,49 km), łączącej stacje Świdnica Miasto i Świdnica Przedmieście. Linię tę w okolicach obecnego cmentarza parafialnego przy alei Brzozowej poprowadzono przez teren dawnych fortyfikacji XVIII-wiecznej Twierdzy świdnickiej. Wykonano wówczas duży przekop na torowisko, budując jednocześnie drogę i wiadukt, umożliwiający dojście na cmentarz. Przez ponad sto lat swojego istnienia wiadukt tylko raz poddany był poważniejszym pracom remontowym.

Wiadukt już z metalowymi barierkami i wymienioną nawierzchnią z desek – ok. 2000 r. (Archiwum Wiadomości Świdnickich)

W 1969 r. Miejskie Służby Drogowe wykonały kapitalny remont konstrukcji, wymieniając około sześćdziesięciu procent zbutwiałych elementów drewnianych, przy czym zachowano pierwotną formę wiaduktu. Przez następne kilkadziesiąt lat praktycznie nie dokonano żadnych poważniejszych prac remontowych. W latach 90. XX wieku wymieniono jedynie drewniane barierki na metalowe, jednak sam stan konstrukcji nośnej wiaduktu pozostawiał wiele do życzenia. Spora część drewnianych elementów była zbutwiała i zagrzybiona, pękł także jeden z łęków. W 1999 r. opracowano projekt nowego wiaduktu. Starą, drewnianą konstrukcję miał zastąpić stalowy most o konstrukcji kratownicowej.

Obecny wiadukt

Po ogłoszeniu trzech przetargów (nie było chętnych) w końcu wykonania prac podjęła się firma Drogomost z Wrocławia. Niestety, Okręgowa Dyrekcja Kolei Państwowych nie zgodziła się na wdrożenie projektu, argumentując odmowę na zrealizowanie inwestycji tym, że kratownicowa konstrukcja byłaby osadzona zbyt nisko nad torowiskiem, wobec planowanej… elektryfikacji tego odcinka! Inwestycja została wstrzymana na kilka lat. I chociaż w/w odcinek nie został zelektryfikowany do dziś, miasto musiało opracować nowy projekt, który został zaakceptowany przez DOKP i zrealizowany dopiero na przełomie 2008/2009 r. Rozbiórka drewnianego wiaduktu liczącego 111 lat nastąpiła jesienią 2008 r. W grudniu tego roku rozpoczęto montaż nowego wiaduktu, który został oddany do użytku w następnym roku.

Ponieważ drewniane elementy starego wiaduktu były w poważnym stopniu zniszczone, nie zdecydowano się na jego zachowanie i ewentualny montaż w innym miejscu. Pozostały po nim tylko zdjęcia…

Andrzej Dobkiewicz

Zdjęcie tytułowe: Widok wiaduktu w 1992 r. (Archiwum Wiadomości Świdnickich)

9 LIKES

Skomentuj jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Mission News Theme by Compete Themes.