Press "Enter" to skip to content

Sensacyjne odkrycie na Książu

Podczas przygotowań do remontu Sali Krzywej  odkryto historyczne malowidła, które pamiętają prawdopodobnie czasy renesansu. Zabytkowe polichromie zostaną w przyszłości odrestaurowane, a sala udostępniona gościom Zamku Książ.

Sala Krzywa na zamku Książ przed 1939 r.

– Pod warstwą tynku na ścianie z kominkiem widoczna jest polichromia przedstawiająca kotarę oraz monochromia drugiej. We wnękach okiennych polichromie zostały pokryte warstwą farby. Stan zachowania polichromii pozwala domniemywać, że jest ona zachowana na większych obszarach ścian – wyjaśnia wałbrzyska konserwator zabytków, Anna Nowakowska-Ciuchera, która w 28 marca br. dokonała oględzin wyników pierwszych badań odkrywkowych. Urząd konserwatorski  docelowo zaleca zdjęcie  wtórnych tynków z okresu hitlerowskiego oraz jeszcze późniejszych warstw farby i odkrycie całej zachowanej polichromii.

Spotkanie konserwatorów i przedstawicieli zamku Książ. W środku prezes zarządu Anna Żabska i prezes Fundacji Księżnej Daisy – Mateusz Mykytyszyn

Sala Krzywa znajduje się na pierwszym piętrze południowego skrzydła zamku Książ w jego najstarszej, średniowiecznej części, powstałej z inicjatywy księcia świdnicko-jaworskiego Bolka I Surowego. Podobnie jak w przypadku  Sali Konrada jej wystrój została niemal całkowicie zniszczony podczas wojennej przebudowy prowadzonej w latach 1944-1945 przez nazistowską organizację Todt. Sala Krzywa, która jest jedną z najstarszych sal w tzw. „zamku górnym”, przed II wojną światową uchodziła także za jedną z najpiękniejszych. Jej późnogotycki i renesansowy wystrój oraz dekoracje w angielskim stylu Arts & Craft prawdopodobnie w dużej mierze zachowane pod warstwą pobiały, organizacja Todt zamalowała i zasłoniła sufitem.  O dawnej świetności tej komnaty świadczy zachowany renesansowy kominek z szarego piaskowca. Ozdabiają go płaskorzeźby, m.in. trzy tonda portretowe w otoczeniu girland podtrzymywanych przez putta.

Według ekspertów dekoracje kotarowe mogą być renesansowe i pochodzić z XVI w. Ostateczną odpowiedź co do wieku malowideł i użytych do ich stworzenia pigmentów dadzą dopiero wyniki badań fizyczno-chemicznych, które planuje zlecić zarząd zamku.

– Szczęśliwie w odniesieniu do zamku Książ dysponujemy ikonografią przedstawiającą historyczny wystrój sali. Bardzo bogate w detale fotografie pochodzą m.in. z kolekcji zdjęć autorstwa zamkowego kucharza Louisa Hardouina (z lat 1909-1920), prywatnych zbiorów księcia Bolko von Pless oraz teki konserwatora zabytków w czasie II wojny światowej Guntera Grundmanna. Materiał ten pozwoli nam na odtworzenie historycznych polichromii, a tym samym przynajmniej częściowe przywrócenie Sali Krzywej jej splendoru z czasów Hochbergów  – wyjaśnia prezes Zamku Książ w Wałbrzychu, Anna Żabska.

3 LIKES

Skomentuj jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Mission News Theme by Compete Themes.