Press "Enter" to skip to content

Bruk dla Kościoła Pokoju

Spread the love

Trwają prace remontowe jednej z głównych arterii komunikacyjnych Świdnicy – Alei Niepodległości. Informowaliśmy już, że pod warstwą bruku, jakim wyłożona była aleja w latach 30. XX wieku trafioną na pierwotne brukowanie arterii z lat 1890-1891.

Wykonana już częściowa rozbiórka pierwszej warstwy nawierzchni pozwoliła na stwierdzenie, że przynajmniej od strony dawnego młyna i ulicy Garbarskiej, Aleja Niepodległości po wytyczeniu pod koniec XIX wieku nie zmieniła swojej szerokości w stosunku do przebudowy z lat 30. A ta powiązana była z przebudową w tym czasie obecnego placu Wolności, na którym wytyczono nowe wysepki i układ komunikacyjny pod rosnący ruch samochodowy. Autorem projektu układu placu Wolności był architekt miejski Heinrich Borst.

Szerokość pasa ze starszego bruku z lat 1890-1891 pokrywa się idealnie z krawędzią pasa jezdnego, ułożonego wraz z nowszym brukiem w latach 30. XX wieku

 – Pierwsza warstwa bruku z kostki granitowej była w pasie jezdnym spoinowana betonem, toteż odzyskanie tej kostki będzie w jakimś stopniu utrudnione. Koniecznym byłoby usuwanie z niej betonowych spoin. A widzimy, że już w momencie rozbiórki kostka dość mocno się kruszy – mówi kierownik budowy Maciej Babiuch.

Nieco inaczej sprawa się ma z wcześniejszą warstwą bruku, której spoiny wypełnione są kruszywem. Decyzją konserwatora ta kostka zostanie na pewno odzyskana i przeznaczona do powtórnego wbudowania na terenie miasta, gdzie będzie odtwarzany dawny bruk.

 – Kostka trafi między innymi do parafii ewangelicko-augsburskiej, gdzie będzie wykorzystana do renowacji bruków w otoczeniu Kościoła Pokoju – dodaje Maciej Babiuch.

Po demontażu obu warstw bruku w pasie jezdnym drogowcy wykonają nowe warstwy pod przyszłą nawierzchnię Alei Niepodległości, wybierając grunt na głębokość około 90 cm, a w miejscach, gdzie będzie wykonywana kanalizacja deszczowa na około 2 metry. A to daje szanse na ewentualne odnalezienie różnego rodzaju artefaktów związanych z chociażby dawnymi umocnieniami miasta. Pamiętajmy bowiem, że Aleja Niepodległości na całej swojej długości to tak naprawdę fosa miejska, zasypana podczas rozbiórki twierdzy w II połowie XIX wieku.

Andrzej Dobkiewicz & Sobiesław Nowotny

(Fundacja IDEA)

14 LIKES

Skomentuj jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Mission News Theme by Compete Themes.