Press "Enter" to skip to content

Oratoria i muzyka religijna w Strzegomiu

Spread the love

Oratorium Bożonarodzeniowe (Weihnachts-Oratorium) Heinricha Fidelisa Müllera jest do dziś często wznawianym utworem oratoryjnym

W wielu artykułach opisujących życie kulturalne miasta Strzegomia w XIX wieku wspominałem o  różnych koncertach, które odbywały się w miejscowych gospodach. Były to najczęściej występy o charakterze rozrywkowym, prezentujące muzykę popularną i często w ogłoszeniach prasowych używano określeń humoristische Vorträge (występy humorystyczne).

Odbywały się również występy znanych śpiewaków i śpiewaczek operowych. W tym artykule chciałbym omówić koncerty muzyki religijnej, które odbywały się w kościołach lub w miejscowych gospodach. Gospody czy restauracje może nie wydają się być odpowiednim miejscem na organizacje koncerty muzyki religijnej, ale ówcześni mieszkańcy decydowali się na taki wybór miejsca, być może ze względu na łatwość organizacji takiego koncertu w sali, w której już wcześniej odbywały się koncerty muzyczne.

Pierwsza informacje o takim koncercie pochodzi z lutego 1887 roku. W Hotelu Richtera miejscowa amatorska grupa teatralna wystawiła oratorium Bożonarodzeniowe (Weihnachts-Oratorium) Heinricha Fidelisa Müllera wraz z pokazem 7 żywych obrazów. W 1890 roku w tym samym hotelu zorganizowano Geistliche Musik-Aufführung (Przedstawienie muzyki sakralnej). Zaprezentowano wówczas publiczności oratorium tego samego autora zatytułowane „Die heilige Elisabeth“ (Święta Elżbieta). Przedstawienie miało składać się z występów solowych oraz chóru przy akompaniamencie fortepianu.

Strzegomskie oratoria miały z pewnością skromniejszą oprawę niż na przykład wykonanie oratorium Stworzenie świata w sali balowej Starego Uniwersytetu Wiedeńskiego 27 marca 1808 r. na cześć iw obecności Josepha Haydna, ale i tak cieszyły się dużą popularnością i były chętnie słuchane

W trakcie występów muzycznych miały być wystawiane, tak jak za pierwszym razem,  lebenden Bildern (żywe obrazy). Bilety były w cenie od 1 marki za miejsce numerowane, 75 fenigów na miejsce 1, 50 za drugie a najtańsze bilety na galerii kosztowały 30 fenigów. Dochód z przedstawienia miał zostać przeznaczony na budowę ołtarza w katolickim kościele parafialnym.

Pierwsze ogłoszenie prasowe informujące o organizacji koncertu w kościele zachowało się z grudnia 1892 roku. W niedzielę 11 grudnia o godzinie 19 wystawiono oratorium zatytułowane „Die Heilung des Blindgeborenen“ (Uzdrowienie niewidomego) autorstwa Johanna Carla Löwe. Jako gość miała zaśpiewać panna Thomas z Wrocławia. Bilety w nawie głównej kosztowały 30 fenigów a w prezbiterium 50 fenigów.

Carl Löwe

W kwietniu 1893 roku w hotelu „Zum deutschen Kaiser” wystawiono oratorium „Jesus von Nazareth“ (Das Leben Jesu in der deutschen Poesie, Jezus z Nazaretu, Życie Jezusa w niemieckiej poezji), opracowane i wystawione przez Wolfganga Neander’a, nadwornego recytatora księcia Waldeck’a Jerzego Wiktora. Artyście miał towarzyszyć strzegomski chór ewangelicki pod kierownictwem kantora Hähnel’a. W trakcie koncertu na ekranie wyświetlano 36 przeźroczy przedstawiających życie Jezusa na podstawie oryginalnych obrazów takich mistrzów jak Rafael, Rembrandt, Rubens, Volterra, Leonardo da Vinci, Reni Dore, Schnorr i Plockhorst.

To wszystkie koncerty oratoryjne, o których zachowały się informacje w lokalnej prasie. Na uwagę zasługuje fakt łączenia muzyki z pokazem żywych obrazów lub wyświetlaniem przeźroczy na ekranie. Było to ciekawe urozmaicenie dla widzów. Autor oratorium o św. Elżbiecie -Heinrich Fidelis Müller opracowywał swoje oratoria wraz z pokazem żywych obrazów. Nie wiadomo natomiast, kto wpadł na pomysł pokazania żywych obrazów wyświetlanych na ekranie w czasie wystawiania oratorium „Jesus von Nazareth“. Pomysł był ciekawy i łatwiejszy w realizacji aniżeli organizowanie żywych obrazów.

Marek Żubryd

8 LIKES

Skomentuj jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Mission News Theme by Compete Themes.