Od naszego współpracownika z Wrocławia – Krzysztofa Królika, otrzymaliśmy ciekawostkę, związaną z istniejącym do 1945 r. w Świdnicy Muzeum Richthofenów.
Poświęcone ono było dwóm pilotom niemieckim z okresu I wojny światowej – Lotharowi i Manfredowi von Richthofen. W masowej pop-kulturze szczególnie znana jest obecnie postać tego drugiego, który jako najlepszy pilot myśliwski wojny z lat 1914-1918, przeszedł do historii z 80 zestrzeleniami jako „Czerwony Baron” czy też „Czerwony Diabeł”.
Ciekawostka, którą nadesłał nam Krzysztof Królik to informacja w polskim tygodniku Światowid (nr 19 z dnia 6 maja 1933 r.) o otwarciu w Świdnicy muzeum pilota. Co do samej treści informacji można mieć kilka zastrzeżeń. Przede wszystkim autor notatki uznał, że Świdnica leży na… Śląsku Opolskim (sic!). Dyskutować można także ze stwierdzeniem, że stanowi ono (wówczas) największą osobliwość Świdnicy. Było to także muzeum obu braci, a nie tylko „Czerwonego Diabła”, chociaż przyćmił on sławą swojego brata Lothara.
Treść informacji
W Świdnicy na Śląsku Opolskim otwarto muzeum Richthofena, najsłynniejszego niemieckiego lotnika z wojny światowej. Manfred Freiherr von Richthofen rozpoczął służbę na froncie w 1916 r., jako dowódca eskadry myśliwskiej. Zginął od kuli lotnika angielskiego dnia 21 kwietnia 1918 r. w 26-tym roku życia pod Hamel, zestrzeliwszy w ciągu dwóch lat 80 nieprzyjacielskich aparatów. Odznaczony był orderem „Pour le Merite”. Kierownictwo eskadry Richthofena objął potem kapitan Göring, dzisiejszy premjer pruski, który na rozkładzie miał 36 aeroplanów. Matka Richthofena gromadziła przez szereg lat pamiątki po swoimsynu, które z czasem utworzyły muzeum, stanowiące największą osobliwość Świdnicy. Do najcenniejszych eksponatów w tem muzeum należy zegarek, który Richthofen miał w chwili śmierci, a który Anglicy wspaniałomyślnie zwrócili jego rodzinie. Są tam także znaki rejestracyjne zestrzelonych aparatów, szczątki aeroplanów, bomby lotnicze, fotografje, karabiny maszynowe, rewolwery, ordery, odręczne pisma cesarza Wilhelma i Hindenburga itd. Na zdjęciu wnętrze muzeum Richthofena w Świdnicy. W pośrodku jego portret.
Muzeum Richthofenów w Świdnicy otwarte zostało 29 kwietnia 1933 r. Powstało z pamiątek gromadzonych przez obu pilotów jeszcze za życia (Lothar zginął w wypadku lotniczym w 1922 r.). Pomysłodawczynią muzeum była matka obu braci, która urządziła je w kilku pokojach istniejącej do chwili obecnej willi. Ponieważ Manfred von Richthofen był jedną z ikon nazistów, na uroczystości otwarcia muzeum obecni byli m.in. szef śląskiego okręgu NSDAP i nadprezydent prowincji śląskich – Helmuth Bruckner, prezydent policji we Wrocławiu – Edmund Heines oraz wielu pomniejszych działaczy nazistowskich. Na uroczystość nie dojechał wielbiciel „Czerwonego Diabła” Hermann Göring, jednak wrocławskie radio odtworzyło jego przemówienie, nagrane specjalnie z tej okazji na płycie. Muzeum Richthofenów Hermann Göring odwiedził już w następnym roku (13 maja 1934 r.) i bywał w nim jeszcze kilkukrotnie, podczas swoich wypraw myśliwskich w Sudety.
Samo muzeum zajmowało pięć pomieszczeń. Jeden pokój poświęcony był Lotharowi – stał w nim m.in. model samolotu myśliwskiego Albatros D III, w drugim pokoju znajdowały się części zestrzelonych przez Manfreda von Richthofena samolotów, a w gablotach znajdowały się odznaczenia i pamiątki z wojny światowej, w trzecim pomieszczeniu zgromadzono trofea myśliwskie „Czerwonego Diabła”. W kolejnym pomieszczeniu zgromadzono pamiątki rodziny von Richthofen i jej przyjaciół, natomiast w ostatnim pokoju urządzono miejsce pamięci śmierci Manfreda, z ustawionym drewnianym krzyżem z frontowego grobu pilota.
Nie wiadomo do końca, co się stało z eksponatami z muzeum. Część pamiątek na pewno została zabezpieczona i wywieziona jeszcze przed końcem wojny. Pozostałe zniknęły po zajęciu Świdnicy przez Sowietów. Obiegowa plotka głosiła, że zabrali je Rosjanie, rzekomo na osobiste polecenie Stalina.
Światowid – ilustrowany tygodnik społeczno-kulturalny wydawany w Krakowie w latach 1924-1939. Pismo zdawało relację z bieżących wydarzeń politycznych, kulturalnych i naukowych z kraju i zagranicy. Miało formę kroniki tygodniowej. Nakład wahał się w granicach od 20 do 40 tysięcy egzemplarzy.
LISTA PILOTÓW ALIANCKICH ZESTRZELONYCH PRZEZ „CZERWONEGO DIABŁA”
Kilku z pilotów ma polskie imiona, co może świadczyć o ich polskim pochodzeniu.
Nr. | Pokonany | Data | Samolot Richthofena | Samolot przeciwnika |
1 |
por. Lionel Morris kap. Tom Rees | 17 września 1916 r | Albatros D.II (491/16) | FE2b (7018) |
2 | sierż. Herbert Bellerby | 23 września 1916 r | Albatros D.II (491/16) | Martynsyde G.100 (7481) |
3 |
por. Ernest Conway Lansdale sierż. Albert Clarkson | 30 września 1916 r | Albatros D.II (491/16) | FE2b (6973) |
4 | Lt. William Fenwick | 7 października 1916 r | Albatros D.II (491/16) | BE12 (6618) |
5 | Lt. John Thompson | 16 października 1916 r | Albatros D.II (491/16) | BE12 (6580) |
6 | Lt. Wilcox | 25 października 1916 r | Albatros D.II (491/16) | BE12 (6654) |
7 |
sierż. Cuthbert Baldwin por. George Bentham Andrew | 3 listopada 1916 r | Albatros D.II (491/16) | FE2b (7010) |
8 | Lt. Ian Gilmour Cameron | 9 listopada 1916 r | Albatros D.II (491/16) | BE2c (2506) |
9? |
por. Thomas Henry Clarke Lt. James Lees | 20 listopada 1916 r | Albatros D.II (491/16) | BE2c (2767) |
10 |
Lt. Gilbert Sudbury Hall Lt. George Doughty | 20 listopada 1916 r | Albatros D.II (491/16) | FE2b (4848) |
11 | maj. Lanoe Hawker | 23 listopada 1916 r | Albatros D.II (491/16) | DH2 (5964) |
12 | por. Benedict Philip Hunt | 11 grudnia 1916 r | Albatros D.II (491/16) | DH2 (5986) |
13 | kap. Arthur Gerald Knight | 20 grudnia 1916 r | Albatros D.II (491/16) | DH2 (7927) |
14 |
por. Lionel George
D’Arcy Lt. Reginald Whiteside | 20 grudnia 1916 r | Albatros D.II (491/16) | FE2b (A5446) |
15? |
kpt. J. B. Quested por. H. J. H. Dicksee | 27 grudnia 1916 r | Albatros D.II (491/16) | FE2b (6937) |
16 | Lt. Allan Switzer Todd | 4 stycznia 1917 r | Albatros D.II (491/16) | Sopwith Pup (N5193) |
17 | Lt. John Hay | 23 stycznia 1917 r | Albatros D.II (491/16) | FE 8 (6388) |
18 |
por. John MacLennan kap. Oscar Greig | 24 stycznia 1917 r | Albatros D.III (789/17) | FE2b (6997) |
19 |
Lts. Percival Murray Duncan John McRae | 1 lutego 1917 r | Halberstadt D.II | BE2d (6742) |
20 |
por. Cyril Bennett Lt. Herbert Arthur Croft | 14 lutego 1917 r | Halberstadt D.II | BE2d (6231) |
21 |
kpt. George Cyril Bailey George William Betts Hampton | 14 lutego 1917 r | Halberstadt D.II | BE2c (2543) |
22 | por. James B. E. Crosbee sierż. John Edward Prance | 4 marca 1917 r | Halberstadt D.II | BE2d (5785) |
23 |
Lt. Herbert John Green Lt. Alexander William Reid | 4 marca 1917 r | Halberstadt D.II | Sopwith Strutter (A1108) |
24 |
Lt. Gerald M. Gosset-Bibby por. Geoffrey J. Ogilvy Brichta | 6 marca 1917 r | Halberstadt D.II | BE2e (A2785) |
25 | por. Arthur John Pearson | 9 marca 1917 r | Albatros D.III | DH2 (A2571) |
26 |
Lt. James Smyth Lt. Edward Byrne | 11 marca 1917 r | Halberstadt D.II | BE2d (6232) |
27 |
por. Arthur E. Boultbee Frederick King | 17 marca 1917 r | Halberstadt D.II | FE2b (A5439) |
28 |
Lt. George MacDonald Watt sierż. Ernest Adam Howlett | 17 marca 1917 r | Halberstadt D.II | BE2g (2814) |
29 |
sierż. Sidney Herbert Quicke Lt. William John Lidsey | 21 marca 1917 r | Halberstadt D.II | BE2e (A3154) |
30 | por. Richard Plunkett Baker | 24 marca 1917 r | Halberstadt D.II | SPAD VII (A6706) |
31 | por. Christopher Guy Gilbert | 25 marca 1917 r | Halberstadt D.II | Nieuport 17 (A6689) |
32 |
por. Patrick J. G. Powell Percy Bonner | 2 kwietnia 1917 r | Albatros D.III (2253/17) | BE2d (5841) |
33 |
Lt. Algernon Peter Warren sierż. Reuel Dunn | 2 kwietnia 1917 r | Albatros D.III (2253/17) | Sopwith Strutter (A2401) |
34 |
Lt. Donald Peter
McDonald Lt. John I. M. O’Beirne | 3 kwietnia 1917 r | Albatros D.III (2253/17) | FE2d (A6382) |
35 |
Lt. Arthur Norman Lechler Lt. Herbert Duncan King George | 5 kwietnia 1917 r | Albatros D.III (2253/17) | Bristol F.2a (A3340) |
36 |
Lts. Alfred Terence
Adams Donald James Stewart | 5 kwietnia 1917 r | Albatros D.III (2253/17) | Bristol F.2a (A3343) |
37 | Lt. George Orme Smart | 7 kwietnia 1917 r | Albatros D.III (2253/17) | Nieuport 17 (A6645) |
38 |
Lt. John Heagerty Leonard Heath-Cantle | 8 kwietnia 1917 r | Albatros D.III (2253/17) | Sopwith Strutter (A2406) |
39 |
Lt. Keith Ingleby MacKenzie Lt. Guy Everingham | 8 kwietnia 1917 r | Albatros D.III (2253/17) | BE2g (A2815) |
40 |
por. Edward Claude Derwin Gunner H. Pierson | 11 kwietnia 1917 r | Albatros D.III (2253/17) | BE2d (2501) |
41 |
kap. James Maitland Stuart por. Maurice Herbert Wood | 13 kwietnia 1917 r | Albatros D.III (2253/17) | RE8 (A3190) |
42 |
sierż. James Allen
Cunniffe W. J. Batten | 13 kwietnia 1917 r | Albatros D.III (2253/17) | FE2b (A831) |
43 |
Lt. Allan Harold Bates sierż. William Alfred Barnes | 13 kwietnia 1917 r | Albatros D.III (2253/17) | FE2b (4997) |
44 | William Oswald Russell | 14 kwietnia 1917 r | Albatros D.III (2253/17) | Nieuport 17 (A6796) |
45 |
Lt. Alphonso Pascoe Lt. Frederick Seymour Andrews | 16 kwietnia 1917 r | Albatros D.III (2253/17) | BE2e (3156) |
46 |
por. Waldemar Franklin por. William Frederick Fletcher | 22 kwietnia 1917 r | Albatros D.III (2253/17) | FE2b (7020) |
47 |
Lt. Eric Welch sierż. Amos George Tollervey | 23 kwietnia 1917 r | Albatros D.III (2253/17) | BE2f (A3168) |
48 |
por. Reginald William Follit Lt. Frederick James Kirkham | 28 kwietnia 1917 r | Albatros D.III (2253/17) | BE2e (7221) |
49 | Por. Richard Applin | 29 kwietnia 1917 r | Albatros D.III (2253/17) | SPAD VII (B1573) |
50 |
sierż. George Stead kap. Alfred Beebee | 29 kwietnia 1917 r | Albatros D.III (2253/17) | FE2b (4898) |
51 |
por. David Evan Davies por. George Henry Rathbone | 29 kwietnia 1917 r | Albatros D.III (2253/17) | BE2e (2738) |
52 | Albert Edward Cuzner | 29 kwietnia 1917 r | Albatros D.III (2253/17) | Sopwith Triplane (N5463) |
53 |
por. Ralph Walter Elly Ellis por. Harold Carver Barlow | 18 czerwca 1917 r | Albatros DV (789/17) | RE 8 (A4290) |
54? | por. Robert Wallace Farquhar | 23 czerwca 1917 r | Albatros DV (1177/17) | SPAD VII (B1530) |
55 |
kap. Norman G. McNaughton Por. Angus Hughes Mearns | 24 czerwca 1917 r | Albatros DV (1177/17) | DH 4 (A7473) |
56 |
por. Leslie Spencer Bowman Lt. James Edward Power-Clutterbuck | 25 czerwca 1917 r | Albatros DV (1177/17) | RE8 (A3847) |
57 |
sierż. Hubert Arthur Whatley Lt. Frank Guy B. Pascoe | 2 lipca 1917 r | Albatros DV (1177/17) | RE8 (A3538) |
58 | Lt. William H. T. Williams | 16 sierpnia 1917 r | Albatros DV (2059/17) | Nieuport 23 (A6611) |
59 | Lt. Coningsby Phillip Williams | 26 sierpnia 1917 r | Albatros DV (2059/17) | SPAD VII (B3492) |
60 |
por. John Bristo Culley Madge Lt. Walter Kember | 1 września 1917 r | Fokker FI (102/17) | RE8 (B782) |
61 | por. Algernon Frederick Bird | 3 września 1917 r | Fokker FI (102/17) | Sopwith Pup (B1795) |
62 | por.James A. V. Boddy | 23 listopada 1917 r | Albatros DV (4693/17) | DH 5 (A9299) |
63 | porucznik Donald Argyle Douglas Ian MacGregor | 30 listopada 1917 r | Albatros DV (4963/17) | SEa5 (B644) |
64 |
Lt. Leonard F. C Clutterbuck Lt Henry James Sparks; | 12 marca 1918 r | Fokker DR.I (152/17) | Bristol F.2b (B1251) |
65 | Por. Elmer Ernest Heath | 13 marca 1918 r | Fokker DR.I (152/17) | Sopwith Camel (B2523) |
66 | Lt. William George Ivamy | 18 marca 1918 r | Fokker DR.I (477/17) | Sopwith Camel (B5243) |
67 |
por. John Percy McCone por. Donald Cecil Tucker | 24 marca 1918 r | Fokker DR.I (477/17) | SE5a (C1054 lub C6399) |
68 | Lt. Donald Cameron † | 25 marca 1918 r | Fokker DR.I (477/17) | Sopwith Camel (C1562) |
69 | por. Allan McNab Denovan | 26 marca 1918 r | Fokker DR.I (477/17) | SE5a (B511) |
70 |
Lt. Vernon Jack
Reading Lt. Matthew Leggat | 26 marca 1918 r | Fokker DR.I (477/17) | RE8 (B742) |
71 | kap. Thomas Sharpe | 27 marca 1918 r | Fokker DR.I (127/17) | Sopwith Camel (C6733) |
72 | por. Edward Treloar Smart Lt. Kenneth Purnell Barford | 27 marca 1918 r | Fokker DR.I (477/17) | A/W FK8 (B288) |
73 | Lt. George Halliwell Harding | 27 marca 1918 r | Fokker DR.I (477/17) | Sopwith Dolphin (C4016) |
74 |
Lt. Joseph Bertram Taylor Lt. Eric Betley | 28 marca 1918 r | Fokker DR.I (127/17) | A/W FK8 (C8444) |
75 |
Lt. Ernest David Jones Lt. Robert Francis Newton | 2 kwietnia 1918 r | Fokker DR.I (477/17) | RE8 (A3868) |
76 | Kapitan Sydney Smith | 6 kwietnia 1918 r | Fokker DR.I (127/17) | Sopwith Camel (D6491) |
77 | Lt. Albert Vernon Gallie | 7 kwietnia 1918 r | Fokker DR.I (477/17) | Sopwith Camel (D6550) |
78? | por. Ronald Adams | 7 kwietnia 1918 r | Fokker DR.I (477/17) | Sopwith Camel (D6554) |
79 | major Richard Raymond-Barker | 20 kwietnia 1918 r | Fokker DR.I (425/17) | Sopwith Camel (D6439) |
80 | Lt. David Greswolde Lewis | 20 kwietnia 1918 r | Fokker DR.I (425/17) | Sopwith Camel (B7393) |
Skomentuj jako pierwszy!