Press "Enter" to skip to content

Remont ponad 100-letniej estakady

Rozpoczęły się prace remontowe zabytkowej estakady kolejowej w Strzegomiu, prowadzone na zlecenie Polskich Linii Kolejowych S.A. Całość prac będzie kosztować 12 milionów złotych.

Zanim powstała estakada…

W ramach zaplanowanych robót wymienione zostaną podkłady, tłuczeń i szyny. Wykonawca oczyści powierzchnię sklepień i ścian bocznych estakady. Miejsca spękań i zarysowań zostaną odpowiednio zabezpieczone, a ubytki uzupełnione. Oczyszczona i naprawiona będzie powierzchnia estakady nad sklepieniami. Przeprowadzone zostaną prace, gwarantujące właściwe odwodnieni obiektu, a  wykonanie powłok ochronnych zabezpieczy mury przed graffiti. Estetykę budowli poprawią naprawione ozdobne gzymsy, parapety i barierki. Już wcześnie odnowione zostały za około 5 milionów złotych trzy wiadukty znajdujące się na linii kolejowej i w estakadzie.

Odnowiony obiekt wraz z torem pozwolą na sprawne prowadzenie ruchu pociągów. Składy towarowe znów pojadą ponad pięć metrów nad ulicami miasta. Zwiększą się możliwości  dla wywozu  kruszywa z pobliskich kamieniołomów.

Przypomnijmy, że jednotorowa estakada miejska w Strzegomiu została wybudowana w 1911 r., a więc 108 lat temu (sic!) w ramach przebudowy linii kolejowej Malczyce-Marciszów (obecnie nr 302) na linię I klasy. Wiązało się to z koniecznością przebudowy skrzyżowań torowisk z ulicami Strzegomia, które znajdowały się na poziomie ulic. Do Strzegomia obecna linia kolejowa nr 302 dotarła pod koniec lat 80. XIX wieku. Pierwszy odcinek z Bolkowa do Strzegomia (20 km) otwarty został 1 grudnia 1890 r. Drugi odcinek ze Strzegomia do Malczyc (36 km) oddano do użytku 1 września 1895 r. W latach 1910-1911 dokonano wspomnianej przebudowy linii. Dla Strzegomia wiązało się to ze wzniesieniem estakady o długości 630 metrów, z trzema wiaduktami stalowymi i 45 żelbetonowymi arkadami. Całość łagodnym łukiem otaczała historyczne centrum miasta od strony wschodniej i południowej, będąc obecnie jedną z trzech takich zachowanych estakad w Polsce (Wrocław, Gorzów Wielkopolski).

Strzegomska estakada jest jedną z trzech takich, zachowanych na terenie Polski

Wyprofilowanie torowisk pozwalało na rozwinięcie przez pociągi prędkości w granicach 70-80 km/h. Wraz z powstaniem estakady wzniesiono także nowy budynek przystanku kolejowego Strzegom Miasto. Budynek dworcowy zostały zlokalizowany poniżej estakady, natomiast perony i poczekalnia na górze, co stanowiło na swój sposób dość oryginalne i unikalne rozwiązanie.

Remont estakady kapitalnie zgrał się z prowadzoną przez władze Strzegomia rewaloryzacją średniowiecznych murów obronnych, znajdujących się tuż obok estakady, a także porządkowaniem ich otoczenia (promenady spacerowe z terenami zielonymi). Odnowiona estakada w sferze odbioru wizualnego będzie stanowić znakomite uzupełnienie inwestycji miasta i w ogromnym stopniu przyczyni się do nowej jakości panoramy Strzegomia od wschodu i południa.

6 LIKES

Skomentuj jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Mission News Theme by Compete Themes.