Press "Enter" to skip to content

„Śląski Słowik” w Strzegomiu

Strzegomianie byli w XIX wieku miłośnikami muzyki, działała tutaj orkiestra miejska, która dawała koncerty w licznych gospodach. Nauczyciel Haehnel prowadził prywatną szkołę muzyczną (Musik-Institut) i organizował publiczne egzaminy dla swoich uczniów.

Anton Babnigg – ojciec Śląskiego Słowika. Niestety, zdjęcia Emmy nie udało nam się odnaleźć

Do miasta przyjeżdżały orkiestry, jak słynna orkiestra Benjamina Bilse z Legnicy, czy orkiestry  wojskowe, np. pod kierownictwem Johanna Georga Goldschmidta. Oprócz występów orkiestr mieszkańcy mogli także słuchać występów znanych śpiewaków i śpiewaczek operowych, przede wszystkich amatorów ze Strzegomia, których nazywano w ogłoszeniach prasowych „Geschätzte Dilettanten” (szanownych dyletantów) ale także artystów ze scen operowych Wrocławia i nie tylko. Spośród nich należy wymienić jedną z najznakomitszych sopranistek Europy w drugiej połowie XIX wieku, Emmę Mampe Babnigg.

Emma Babnigg urodziła się 25 lutego 1825 w Peszcie na Węgrzech. Jej ojciec Anton był tenorem i występował przez wiele lat w drezdeńskiej operze dworskiej. Właśnie w Dreźnie zadebiutowała Emma jako sopranistka koloraturowa w roku 1843. Następnie studiowała śpiew w Paryżu. Po studiach w  latach 1846-1849 występowała w Hamburgu, następnie w roku 1849 wystąpiła w Londynie na koncercie dla królowej Wiktorii.

Plakat zapowiadający koncert Emmy w Dusseldorfie w 1861 r.

W latach 1849-1852 należała do zespołu operowego we Wrocławiu, gdzie otrzymała przydomek „Schlesische Nachtigall” (Śląski Słowik). Po zakończeniu kontraktu we Wrocławiu występowała na scenach operowych w Berlinie, Stuttgarcie, Hanowerze, Barcelonie Madrycie i wielu innych miastach. W roku 1857 zakończyła swoja karierę, wyszła za mąż za doktora Mampe  osiadła w Wiedniu. Tam działała jako nauczycielka śpiewu. Jednak nie porzuciła całkowicie występów scenicznych i sporadycznie występowała na koncertach jako gość specjalny.

Właśnie tę śpiewaczkę mogli podziwiać i to dwukrotnie mieszkańcy Strzegomia. Jej pierwszy koncert miał miejsce 17 lutego 1861 roku w hotelu pana Grospietscha. Sławnej śpiewaczce na strzegomskiej scenie mieli towarzyszyć amatorzy ze Strzegomia („sehr geehrte Dilettanten”). Niestety w prasie nie opublikowano programu tego koncertu. Na szczęście w ogłoszeniu zapowiadającym drugi występ Emmy Mampe Babnigg, z 18 marca 1866 roku, ponownie w hotelu pana Grospietscha, wymieniono także artystów którzy mieli jej towarzyszyć oraz przedstawiono cały program koncertu. Słynnej sopranistce towarzyszyły śpiewaczki operowe: panna Emma le Pretre i panna Marie Krause, koncertmistrz Gustav Tarnke i kapelmistrz Joseph Schulz-Weide z Wrocławia.

Program został podzielony na dwie części. W pierwszej mieszkańcy miasta mogli usłyszeć:

  • Fantazję do tematu  „Die Stumme von Portici“, [Niema z Portici – opera z muzyką Daniela Aubera oraz librettem autorstwa Eugene’a Scribe’a i Germaina Delavigne’a]  na skrzypce w wykonaniu pana Tarnke.
  • Arię z „Nachtwandlerin“, [Lunatyczka] kompozycji Belliniego w wykonaniu  panny le Pretre.
  • 3) Arię z  „Norma“ [dwuaktowa opera tragiczna, z tekstem Felice Romaniego  i muzyką Vincenza Belliniego] w wykonaniu Emmy   Mampe-Babnigg.
  • Melancholię, na skrzypce  Prüme, w wykonaniu pana  Tarnke
  • Tercet z  opery „Wilhelm Tell“ Rossiniego,  w wykonaniu trzech śpiewaczek Emmy Mampe-Babnigg. panny Krause oraz panny Le Pretre.
Strzegomski hotel „zum deutschen Kaiser” w którym koncertowała Emma Babnigg. Fragment pocztówki z ok. 1912 r.

W drugiej części melomani ze Strzegomia usłyszeli:

  • Balladę i arię z „Fausta i Małgorzaty“ Gounoda w wykonaniu panny Krause.
  • (Na życzenie widzów) aria przy akompaniamencie skrzypiec z „Der Zweikampf“ [Pojedynek], autorstwa Herolda w wykonaniu Emmy Mampe-Babnigg i pana Tarnke.
  • Pieśń „Am Neckar, am Rhein“, [Nad Neckarem, Nad Renem] kompozycji Goldermanna, w  wykonaniu panny  Krause.
  • Aria z opery  „Stradella“, kompozycji Friedricha von Flotow, w  wykonaniu panny le Pretre.
  • (na życzenie widzów) „Bin der kleine Tambour Veit“ – wariacja na skrzypce w wykonaniu pana Tarnke.
  • Dwie pieśni zaśpiewane przez Emmę  Mampe-Babnigg.

Wprawdzie słynna sopranistka wystąpiłam tylko w czterech utworach ale była to i tak wielka uczta dla strzegomskich melomanów. Należy również zaznaczyć, że tak znana i ceniona śpiewaczka, nie bała się występować na scenie razem z amatorami z małego powiatowego miasta. Zapewne występy te traktowała jako część swojej pracy jako pedagog i w ten sposób przekazywała swoją wiedze i umiejętności innych śpiewakom chcącym doskonalić swój warsztat.

Marek Żubryd

5 LIKES

Skomentuj jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Mission News Theme by Compete Themes.