Press "Enter" to skip to content

Powrót zabytkowej wiaty

Spread the love

Trwają prace związane z ponownym montażem zabytkowej, drewnianej wiaty na stacji kolejowej Świdnica Przedmieście.

Jej budowę rozpoczęto we wrześniu 1897 r. na linii kolejowej mającej połączyć Wrocław z Jedliną Zdrój (obecnie linia nr 285). Odcinek Wrocław – Strzeblów – Świdnica Przedmieście uruchomiony został 15 sierpnia 1898 roku. Na stacji Świdnica Dolne Miasto – jak wówczas się nazywała, wzniesiono niewielki budynek dworcowy w konstrukcji ryglowej, magazyn towarowy, lokomotywownię i kilka torów z ręcznym sterowaniem zwrotnicami. Mimo, iż początkowo ruch na stacji był niewielki, wobec planów przedłużenia linii kolejowej aż do Jedliny Zdrój, w 1903 roku rozpoczęto wznoszenie nowego budynku dworca – zachowanego do chwili obecnej. Wykonawcą prac budowlanych były firmy Ripprich i Juppe ze Świdnicy, elementy drewniane do wnętrz oraz konstrukcję drewnianej wiaty dostarczyła także świdnicka firma Hugo Wernera. Prace malarskie wykonała firma Kassner, a ślusarskie August Hampel – także ze Świdnicy. Prace zakończono w maju 1904 roku i dopiero wtedy rozebrano stare budynki stacyjne.

Nowy budynek dworca posiadał nieregularną bryłę w stylu zbliżonym do secesji z wyraźnymi akcentami ornamentowymi z cegły. W budynku oprócz pomieszczeń obsługi dworca i trzech poczekalni  mieściła się także restauracja oraz mieszkania dla zawiadowcy stacji. Na peronie ustawiono natomiast drewnianą wiatę, która jest właśnie ponownie montowana, a która liczy już sobie 117 lat! Ostatnim nowym elementem stacji było zbudowanie (już w 1905 roku) automatycznej nastawni, która wyeliminowała ręczne sterowanie zwrotnicami.

Galeria (kliknij na zdjęcie aby powiększyć)

Obecne prace remontowe prowadzone na tej dawnej stacji – Schweidnitz Niederstadt (do 1945 r.), Świdnica Północna (1945 r.), Świdnica Dolne Miasto (do 1947 r.), związane są z rewitalizacją odcinka linii kolejowej 285, łączącego Świdnicę z Sobótką i Wrocławiem.

Jak informuje portal Świdnica24.pl: Przywracane połączenie z Wrocławia przez Sobótkę Zachodnią do Świdnicy liczy około 60 km. Zapewni przejazd pociągów pasażerskich z prędkością do 100 km/godz. Na trasie między Wrocławiem a Świdnicą podróżni skorzystają z 14 przystanków z nowymi peronami: Wrocław Wojszyce, Wrocław Partynice, Bielany Wrocławskie, Domasław, Kobierzyce, Wierzbice Wrocławskie, Pustków Żurawski, Rogów Sobócki, Sobótka, Sobótka Zachodnia, Szczepanów, Marcinowice, Pszenno, Świdnica Przedmieście. Przystanki są dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Podróżni mogą liczyć na jasne oświetlenie oraz oznakowanie i gabloty informacyjne. Na peronach będą wiaty i ławki. Przewidziano stojaki na rowery.

Galeria (kliknij na zdjęcie aby powiększyć)

Zabytkowa, drewniana wiata na peronie przed dworcem była w bardzo złym stanie. W lipcu 2019 roku interweniowała na miejscu Straż Miejska, bowiem część konstrukcji zaczęła się zapadać, stanowiąc zagrożenie dla osób postronnych. Stara wiata została więc rozebrana, a jej drewniane elementy poddane oczyszczeniu i konserwacji:

 – Wymienione zostanie deskowanie wiaty i ułożone nowe pokrycie z papy wraz z obróbkami blacharskimi. Elementy stalowe zostaną oczyszczone i ponownie wykorzystane. Wiata zostanie odbudowana w pierwotnej lokalizacji na nowych fundamentach betonowych. Historyczny charakter wiaty zostanie w pełni zachowany – informował na początku 2021 roku Bohdan Ząbek z zespołu prasowego PKP PLK.

Portal Świdnica 24.pl za rzecznikiem PKP PLK podaje, że zakończenie kolejowej inwestycji wartej blisko 217 mln złotych oraz wznowienie połączeń pasażerskich planowane jest obecnie na marzec 2022 roku, chociaż pierwotny termin przewidziany w harmonogramie był ustalony na połowę grudnia br.

Andrzej Dobkiewicz (Fundacja Idea)

Ilustracje: Muzeum Dawnego Kupiectwa, archiwum ŚPH, Andrzej Dobkiewicz, Dariusz Nowaczyński/Świdnica24.pl.

11 LIKES

Skomentuj jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Mission News Theme by Compete Themes.